Rotfylling av tann i Oslo

Bilden viser 4 forskjellige stadier av rotfyllingsprosessen. Rotfylling av tann i Oslo utføres grundig av oss på Majorstua Tannlegene.
Rotfyllinger er helt smertefrie og utføres med maskinell rens i tannrøttene.

Vi bruker ekstra tid på rotfyllinger for et bedre resultat

Rotfylling betyr fjerning av tannerve og fylling av rommet der nerven er fjernet (rotkanalen) med et gummiaktig rotfyllingsmateriale. Dette gjøres når tannerven har blitt betent grunnet for eksempel:

Et kariesangrep (hull i en tann som har blitt så stort at det har gått helt ned til tannerven)
– Ved skader på tennene, som f.eks. traumer eller brudd/sprekker pga. bl.a. tanngnissing/sammenpressing
– Ved dype fyllinger

Disse forårsaker inflammasjon i en tannerve som i de fleste tilfeller fører til tannverk, og deretter hevelse/tannbyll om den ikke blir behandlet.

Hvor lang tid tar en rotfylling og hvordan utføres det?

En rotfylling tar mellom 1-3 besøk inntil tannen er ferdigbehandlet. Dette avhenger av hvilken tann det er og alvorlighetsgraden av rotkanalen samt hvilken diagnose tannen har. I spyttet finnes det alltid bakterier (gode bakterier i normalfloraen) som ikke bør gå inn i rotkanalen (der tannerven er). For å unngå dette, må man bruke en gummiduk som settes på tannen under behandlingen i stolen.

Vi utfører maskinell rotfylling (med reciprok), noe som gjør behandlingstiden mye kortere siden pasienten ikke trenger å gå gjennom håndrens for fjerning av bakterier i tannkanalen. Håndrens tar lang tid og i tillegg gjør det pasienten mer sliten.

Prognose for rotfylte tenner

Rotfylte tenner blir mer skjøre og porøse enn vitale tenner (levende tenner). Derfor anbefaler vi at de utstyres med tannkrone. Prognosen er avhengig av hvor mye tannsubstans som er gått tapt, diagnosen på tannen og kvaliteten på rotfyllingen. Jo mer tannsubstans, desto lengre varighet. Fyllingsterapi kan være et passende alternativ når tapet av substans er mindre.

Er rotfylling smertefull?

Det sies at rotfylling er veldig smertefull, men det stemmer absolutt ikke. Vi utfører behandlingen under fullstendig bedøvelse.  Behandlingen blir dermed helt smertefri. I blant når tannerven er ekstremt betent har ikke bedøvelsen like bra effekt, dette selv om pasienten kjenner seg veldig bedøvd. Det fører til at pasienten kan føle ising eller ømhet. Vi stopper ved minste smertefølelse (ising og ømhet) og legger ekstra bedøvelse.

Priser på rotfylling

Prisen på rotfylling er avhengig av hvilken tann som behandles og ligger på mellom 2 900-5900 kr, se prisliste.