Syreskader på tenner

Ved syreskader forstyrres emaljen på tennene og forårsaker ising i tennene.

Syreskader på tenner.
Syreskader vil si tap av tannsubstans gjennom kjemisk påvirkning. Det er ikke forårsaket av bakterier.

Syreskader, eller erosjon som det kalles på fagspråket, forårsakes av et stort inntak av sure drikker, mat eller sure oppstøt som ofte forekommer hos pasienter som har eller har hatt problemer med magesekken eller sykdommen bulimi (selvfremkallende reflekser). Ved syreskader på tenner kommer det ytterste og hardeste laget av tannen (emaljen) til å mykne og forsvinne. Tennene vil til slutt se tynnere ut og ha en gulaktig farge. Denne gule fargen kommer fram fordi det andre laget av tannen, som er dentin, blottlegges. Tennene mister sin glans og blir mattere med tiden. Syreskader på tenner er permanent og forsvinner aldri.

Hva er symptomene?

• Isende tenner
  • Matt ytre
  • Tynn emalje, spesielt på kantene der formen på tennene kan forandres
  • Gulere farge

Syreskader behandling

• Det finnes ulike grader av syreskader på tenner; mild, moderat og alvorlig. For best mulig behandling blir graden av skaden på tennene avgjort først:
  • Ved mild grad, hvor man ikke har symptomer, trenger man bare forebyggende behandling for å forhindre at ytterligere skader skal oppstå i fremtiden.
  • Når det er moderat form av syreskader, har man ofte ising i tennene samt svekkede tenner grunnet den manglende emaljen. Ved slike tilfeller kan fyllinger eller kroner utføres etter pasientens ønske og vår faglige vurdering. Dette for å kunne beskytte tennene og forhindre symptomer som for eksempel ising i tennene.

Alvorlig form av syreskader der skadene ikke har gått så langt at tannerven er berørt, kan samme behandling som ved moderat grad utføres. Dersom det er skader på tannerve må den rotfylles først.

Ekstremt skadede tenner kan forårsake at tennene blir kortere og pasienten får et lavere bitt. Noen ganger må det rehabiliteres med en bittheving (oppbygging av bittet) gjennom tannkroner på samtlige tenner.

Det er alltid fordelaktig å oppdage syreskader i tide! Jo tidligere syreskader oppdages, desto bedre er det. Dette er fordi dentin, som er det andre laget på tannen under emaljen, er mykere og skades fortere.

Hvordan unngår man syreskader?

• Unngå eller reduser inntaket av syreholdige matvarer og drikkevarer, som for eksempel juice, kullsyreholdige drikker og frukt med mye syre, som sitron. Ved inntak kan du bruke sugerør.
  • Vent med å børste tennene i cirka 30 min etter inntak av syreholdige produkter.
  • Få behandling for sykdommer som leder til sure oppstøt (f.eks. mageproblemer, bulimi).
  • Bruk munnskyll og tannkrem med fluor.
  • Skyll munnen med nøytral drikke, som vann eller melk, etter syreinntak.
  • Ved munntørrhet i tillegg kan du konsumere spyttstimulerende midler for å få en bedre flyt av spytt som kan vaske bort syren.
Sist endret: onsdag 5 oktober, 2022