Sprekker i tennene

Bildet viser en amalgamfylling som har gått i stykker grunnet sprekk.
Sprekker i tennene kan gi symptomer som ising og ømhet.

Tannsprekker i tennene kan vokse og kan i første omgang føre til ising i tennene og til slutt kan det bli en nerveskade.

Det begynner ofte med at en liten sprekk vokser og blir således opphav til symptomene. Sprekken kan oppstå i ulike lag av tannen og kan vokse i ulike retninger. Den kan også være i ulike deler av tannen. Noen ganger er det langt fra nerven (bare i emaljen og kanskje i en liten del av dentinet), andre ganger kan den berøre nerven (da ligger den i den større delen av dentinet). I noen tilfeller kan den være ekstrem og dele tannen i to deler.

Årsaken til dette kan blant annet være:

• Hardt bitt hos folk som gnisser (bruxism) eller presser tenner
  • Amalgamfyllinger som blir større med tiden og dermed forårsaker at tennene sprekker
  • Store plastfyllinger
  • Slag ved traumer

Sprekk i tannen etter slag

Det er vanlig at det oppstår en sprekk i tannen etter et slag. Det er ikke alltid at en tannskade gir symptom, derfor er det viktig at du oppsøker hjelp etter et slag eller en skade mot tennene. En stund senere kan man, for eksempel, bli hoven på grunn av bakterier som samler seg opp rundt sprekken i tannen.

Symptomer

Vanlige symptomer er smerte når man tygger og ising i tennene når man drikker noe kaldt.

Behandling

Om det er en fylling i tannen og pasienten bare har ising i tennene og ikke tannverk, kan skift av fylling være et første alternativ. Ved tannverk har sprekken gått inn til nerven og forårsaket en betennelse i nervene. Da må man rotfylle tannen. Dersom sprekken har blitt så stor at den har delt tannen i to, må hele tannen fjernes.