Tannskade/Traume

Det kan fort oppstå tannskader ved ulykker

Har du fått en tannskade er det viktig at du tar kontakt med en tannlege snarest for å undersøke tannen og få fulgt den opp.

Ved tannskade som følge av slag kan dette skje:

• Sprekk i tannen
  • En bit av tannen blir ødelagt
  • Tannen kan endre stilling
  • Tannen kan slås ut

Du kan til og med få skader i kjevebenet og -leddet, noe som kan medføre alvorlige konsekvenser om du overser det.

De fleste tenner som skades kan reddes dersom du får tidlig behandling. Her på Majorstua Tannlegene har vi tannlegevakt med utvidede åpningstider, og vi hjelper deg som har akutt behov for tannbehandling.

HELFO refusjon ved tannskade

Du har rett til refusjon (bidrag) fra Helfo når du skader tenner i en ulykke. En ulykke kan være for eksempel:

• Å falle og slå seg
  • Havne i bilulykke
  • Skade gjennom anfall på grunn av sykdommer som epilepsi eller narkolepsi. Disse sykdommene kan medføre at du skader deg ved anfall (epilepsi) eller når du faller i søvn helt plutselig (narkolepsi).
  • Mishandling

Når du blir bevilget refusjon får du en liten egenandel du selv skal betale. Om du har et forsikringsselskap som dekker ulykker kan forsikringsselskapet dekke din egenandel. Ring oss gjerne for mer informasjon.

Behandling av tannskade

Vi finner den beste behandlingen for deg basert på diagnose og tannens tilstand. De vanligste behandlingene er:

Tenner som har blitt skadet må følges opp gjennom røntgen og kliniske undersøkelser. Ved en ulykke kan tannerven skades slik at man ikke får noen symptomer i starten, men bakterier trenger inn i tannerven og leder til ulike betennelser som senere kan føre til hevelse.