Bitt og kjeveleddsbehandling

Bildet viser en kvinne som holder hendene på kjeveleddene pga smerte. Bitt og kjeveleddsbehandling kan utføres med bittskinne.
Bittproblemer og kjeveleddssmerter kan forårsakes av overbelastning på kjeveleddet grunnet tanngnissing/pressing.

Det er ganske vanlig med plager i kjeveledd og muskler. De forårsakes blant annet av ulike typer overbelastning og ved betennelsessykdommer som artritt.

Det kan finnes ulike årsaker til smerte i nedre del av ansiktet. En fullstendig undersøkelse må gjennomføres ved en bitt og kjeveleddsbehandling. Det er alltid viktig å utelukke at smerten kommer fra tennene. Derfor er det viktig at du også søker hjelp hos tannlegen og får en kontroll. Plager relatert til kjeven kan deles inn i 2 grupper. Smerte som har utgangspunkt i kjevemusklene og smerte som kommer fra kjeveleddet (kjeveleddet sitter rett foran ørene). Slike plager kan også ha sammenheng med pasientens livssituasjon, og kan påvirkes av for eksempel mye stress, dødsfall blant pårørende eller det å miste jobben osv.

Muskulær smerte

Ubehag som stammer fra musklene er ofte forårsaket av overbelastning (med unntak av ved muskelsykdommer som fibromyalgi og muskelrevmatisme som gir smerte uten å ha belastet musklene). Overbelastning kan skyldes at man skjærer tenner (tannslitasje) eller presser tennene mot hverandre. Dette skjer for det meste ubevisst om natten, men også på dagtid når man ikke er oppmerksom på det.

Symptomene på dette er følgende:

-Smerte, ømhet eller stølhet i ansiktsmuskler
-En følelse av å ha vondt i flere tenner samtidig
-Hodepine
-Smerte ved gaping
-Smerte og ømhet i nakken

Behandling

Det er viktig å sette rett diagnose for å sikre en optimal behandling. Eksempel på behandlinger er følgende:

-Redusere stresset (samtaleterapi med sosionom eller psykolog)
-Øvelser med bevegelse
-Unngå trening sent på kvelden
-Unngå drikker som inneholder koffein sent på kvelden (koffein gir deg mer energi og bidrar til større kraft ved tannslitasje og overbelastning av ansiktsmusklene)
-Bruk av medikamenter som er smertestillende og betennelsesdempende (voltaren)
Biteskinne ved samtidig synlige tegn på tannslitasje

Hvis symptomene nylig har oppstått og det ikke er tegn på tannslitasje kan man begynne med å redusere stressnivået og utføre øvelser med bevegelse.

Ved synlige slitasjeskader på tennene kan man i tillegg behandles med en biteskinne som både beskytter tennene fra å sprekke eller å bli ødelagt samt avlaste kjeveleddet.

Merk at øvelsene med bevegelse ikke bør utføres ved betennelsestilstander i kjeveleddet. Derfor er det viktig at du først søker hjelp hos tannlegen slik at du kan få stilt riktig diagnose for dine plager.

Kjeveleddssmerte

Dette er en smerte som er relatert til kjeveleddet som sitter foran ørene. Smerten kan være forårsaket av følgende:

-Betennelsestilstander i kjeven som artritt
-Artrose i kjeveleddene
-Skivefeil i kjeveleddene
-Tannslitasje
-Betennelse i kjeveleddet som følge av feilbehandling med kroner og broer

Problemer i kjeveleddet er mer alvorlig enn muskulær smerte og det er vanskeligere å behandle. Symptomene er ofte smerte ved bevegelse, slik som ved gaping og tygging.

Behandling

-Ved akutte smerter i kjeveleddet skal pasienten ha medikamenter som er betennelsesdempende og smertestillende. Dersom det er store betennelsestilstander så hender det at kortison injiseres i kjeveleddet.
-Bittet sjekkes for å se om det er jevnt. Dersom det finnes ujevnheter så foretas en bittsliping
-En biteskinne skal brukes dersom symptomene er forårsaket av overbelastning av kjeveleddet på grunn av tannslitasje
-Det kan være aktuelt med et kirurgisk inngrep ved ekstrem artrose eller skivefeil i kjeveleddet

Kjever som låser seg og lager klikkelyder

I kjeveleddet finnes det en leddskive som forflyttes ved bevegelser som gaping. Leddskiven kan hekte seg fast og føre til låsing eller klikkelyder i kjeven. Dette er ofte forårsaket av traumer mot underkjeven som for eksempel ved bilulykker eller slag mot ansiktet. Ved denne type plager kan øvelser med bevegelse forsterke musklene som holder kjeven på plass og dermed redusere plagene. Kirurgiske inngrep foretas ved ekstreme klikkelyder eller låsing av kjeven.

Kjever ut av ledd

Kjeven kan i visse tilfeller hoppe ut av ledd og skape en panisk situasjon for personen som opplever dette.   Denne tilstanden kan forårsakes av blant annet kraftig gjesping, slag mot ansiktet eller bilulykker. Dersom dette hender så vil kjeven låse seg og personen kan ikke bite sammen.  Det skyldes at leddhodet har hoppet ut av leddskålen. Du som har fått slike plager skal umiddelbart ta kontakt med en tannlege for å føre kjeven tilbake på plass igjen.  Når kjeveleddet er satt tilbake på plass skal du unngå kraftig gaping og bevegelser i underkjeven de nærmeste ukene.

Refusjon ved undersøkelse og behandling av kjeveledd

Pasienter med plager i kjeveleddet har rett på refusjon fra HELFO for en undersøkelse, utredning og behandling av plager i kjeveleddet. Ta gjerne kontakt med oss for nærmere informasjon om pris.