Graviditet og tannbehandling

Bildet viser en gravid kvinne i en tannlegestol som snakker med tannlegen og sekretæren som sitter på den andre siden av stolen. Under graviditet anbefaler vi ikke større tannbehandlinger.
Tannbehandling under graviditet er fullt mulig, men vi anbefaler at større tannbehandlinger utføres etter fødselen.

Graviditet øker sannsynligheten for betennelse i tannkjøttet.

Under graviditeten får man andre kostvaner og hormonene endrer seg. Man har flere risikoer for karies (hull i tannen), betennelse i tannkjøttet og syreskader. Man kan kjenne seg uvel under graviditeten og få brekninger, noe som leder til syreskader på tennene. Som allerede nevnt så endrer man matvanene og småspiser oftere. Hver gang man spiser så synker PH-verdien i munnen og dette kan medføre større risikoer for karies. Betennelse i tannkjøttet er en annen problemstilling som har sammenheng med graviditet. Dette gir blødninger når man pusser tennene samt et smertefullt og hovent tannkjøtt. I denne perioden er det derfor viktig å ha god munnhygiene.

Graviditet og bedøvelse hos tannlegen

Gravide kan få bedøvelse for tannbehandling, men ikke for mye. Citanest-octapressin er et bedøvelsesmiddel som ikke skal gis til gravide kvinner.

Kan man ta røntgen når man er gravid?

Ja. Digitale røntgenbilder har en veldig lav strålingsdose. I tillegg finnes det forkle av bly man kan dekke overkroppen med.

Kan man få tannbehandling når man er gravid?

Ja, det kan man. Det er veldig viktig at man informerer tannlegen sin om graviditeten. Årlig undersøkelse og enklere behandlinger kan utføres, men større behandlinger utsetter man helst til etter at fødselen har funnet sted. Dette kan delvis komme av at pasienten blir svimmel og føler seg dårlig samt at gravide ikke kan ligge på ryggen over lengre tid.

Sist endret: fredag 7 oktober, 2022