Tanntrekking/kirurgi

Bildet viser en hånd som holder i en tann i luften. Dette er resultatet av en tanntrekking.
Tanntrekking er helt smertefri.

Tanntrekking utføres når det ikke finnes noen annen måte å redde tannen på. Vi har som mål å beholde tennene så lenge som mulig i stedet for å ta dem ut og erstatte dem. Men i blant kan en dårlig tann føre til en rekke plager og problemer i munnen. Da kan det være fordelaktig å trekke den. Det kan skyldes mange ulike faktorer slik som:

– Visdomstenner med karies (hull) eller infeksjon i tannkjøttet
– Omfattende karies (hull i tannen), der det ikke er mulig å behandle den
– Rotfraktur, der roten er blitt så ødelagt at den fører til en stor infeksjon dersom den forblir i beinet
– Ved alvorlig tannløsning der tannen sitter meget løst i tannkjøttet og forårsaker infeksjoner i munnen
– Ved store cyster (et væskefylt hulrom) hvor kjevebenet rundt tannen har forsvunnet

Mange pasienter tror at tanntrekking er smertefull og veldig ubehagelig. På Majorstua Tannlegene har vi mye erfaring med tanntrekking, og vi utfører en helt smertefri behandling på deg.  Du får en fullgod bedøvelse og ved det minste tegn til smerte stopper vi opp for å gi deg mer bedøvelse. Under slike behandlinger tar vi oss ekstra god tid slik at du kan føle deg trygg i våre hender og få en god opplevelse hos tannlegen.

Priser

Prisen avhenger av hvor vanskelige røtter tannen har og hvor godt den sitter. Prisen ligger på 800-1900 kr for en vanlig trekking, og fra 2000 kr (din egenandel) dersom et kirurgisk inngrep må utføres. Refusjon fra Helfo gis ved kirurgisk trekking av tann.

Etter en tanntrekk

Når du har trukket en tann skal du gjøre som beskrevet under. Dette gjelder kun samme dag som tannen fjernes:

– Du vil få med deg kompresser fra din tannlege. Disse skal du bite hardt i og bytte ut hver halvtime.  Det vil som regel være nok med 2-3 omganger med kompressbytter.
– Ikke spis/drikk/skyll munnen på 2-3 timer. Det er fordi at blodet skal få koagulere i hullet. Dette vil senere bli omdannet til bein.
– Unngå å pirke i hullet med tungen eller fingeren.
– Unngå å bruke tannbørsten rundt såret samme kveld som tannen ble trukket.
– Unngå varm drikke og suppe
– Unngå røyking
– Unngå tyngre fysisk aktivitet som trening.
– Skyll gjerne med antibakterielle midler som corsodyl
– Ved hevelser eller sterk smerte skal du ta kontakt med oss

Det vil ta flere uker før hullet i kjevebenet blir helt utfylt igjen.  Helbredelsen skjer fra undersiden, og her kan det lett havne matrester. Det er helt normalt. Behold en god munnhygiene slik at såret kan gro optimalt.

Komplikasjoner

Det er ikke vanlig med komplikasjoner etter tanntrekking, men i vanskelige tilfeller kan det oppstå plager med smerte eller hevelse.  Ta kontakt med tannlegen dersom det oppstår hevelser eller du får sterke smerter etter tanntrekkingen. Det kan være tegn på infeksjon eller dry socket – en tilstand der hullet etter tannen ikke fylles med blod, noe som fører til at benet ikke gror.

Kirurgisk tanntrekking

Tenner som har vanskelige røtter eller visdomstenner som ikke har vokst fram helt kan tas ut ved bruk av et kirurgisk inngrep. Det betyr at bein rundt tannen fjernes for å frigjøre plass til trekking. Et slikt inngrep tar ca. 45 min-1 time. Det sys noen sting i området som fjernes 10 dager senere på en etterkontroll. Tanntrekkingen er helt smertefri. Det er normalt med litt smerter og eventuell hevelse i etterkant.

Refusjon

Pasienter som gjennomgår et kirurgisk inngrep har rett til refusjon fra Helfo. Ta gjerne kontakt med oss, så gir vi deg mer informasjon.

Sist endret: torsdag 17 november, 2022