Tannlegevakt ved akutt tannverk

Bildet viser en person (mann) med tannverk der han holder en ispose på kinnen. Vi tlbyr tannlegevakt ved akutt tannverk.
Tannverk er en plagsom tilstand som kan forekomme ved skade i tannerven, som for eksempel etter fylling av dype hull i tennene.

Tannverk oppstår når tannerven er skadet og det kan ha mange årsaker. De vanligste er følgende:

• Store karies (hull i tann) der nerven har blitt skadet og hoven (abscess) kan gi tannverk
  • Fyllingsbrudd (knekt tann)
  • Tenner med sprekk eller tann som har blitt ødelagt
  • Visdomstenner som er betent medfører at svelging (dysfasi) og gaping (trismus) blir vanskelig
  • Traumer, der man har fått slag på tennene

Har du noen av de ovennevnte diagnosene skal du ta kontakt med en tannlege. Vi tilbyr gratis konsultasjon for dine akutte plager for å vurdere om det må behandles snarest eller om det kan vente. Du får tid samme dag.

Søk hjelp i tide

Det er viktig og komme til tannlegen i god tid dersom du har tannverk. Jo tidligere du får hjelp, desto bedre prognose får tannen etter behandling. En tann som er smertefull i begynnelsen kan signalisere et hull. Hullet kan senere vokse seg fram til nerven og lede til behov for en rotfylling om man ikke søker hjelp i tide. Det samme gjelder ved frakturer i tennene. I begynnelsen kan det kjennes som mild ising i tennene, men det finnes en risiko for at det kan lede til betennelse i tannerven om tannen ikke behandles.

Tannverk etter fylling

Normalt kan en tann reagere med smerte etter fyllingsterapi. Dette til og med etter en vanlig fylling av normal størrelse. Så mot slutten, etter noen dager eller uker (ved større fyllinger), skal man bli fri for symptomer. Noen ganger når kariesangrepet i tannen er stort og ligger nær nerven, kan fyllinger trykke mot nerven og til slutt lede til betennelse. Symptomet er tannverk og det kan opptre forskjellig. Tannverk kan være veldig intenst. Den kan være murrende og komme i sekvenser gjennom dagen eller så er den skarpt og pulserende. Tannverk om natten er et typisk tegn på betennelse i nervene.

Tannverk ved graviditet

Under graviditet får man lett betennelse i tannkjøttet. Tannkjøttet kan blø og til og med gjøre vondt iblant. Endrede matvaner under graviditeten medfører at det blir lettere å få hull som kan lede til tannverk dersom hullet blir større. Under graviditeten kan man få tannbehandling ved tannverk for å bli fri for symptomer, men vi anbefaler at gravide utsetter større behandlinger til etter fødselen.

Tips og råd

Her kommer noen tips som kan komme til nytte for deg som har plager:

-Har du vedvarende sterk smerte, som er lokalisert til en eller to tenner, er det mest sannsynlig tann-nerve betennelse. Det blir ikke bedre av å vente, søk hjelp.

-Har du vondt når du gaper eller svelger? Har du vondt i tannkjøttet lengst bak i munnen og er du kanskje hoven? Da kan det være en visdomstann som er på vei fram. Noen ganger går dette bort ved at man holder området rent, men ofte blir det større hevelse og smerter om man ikke tar bort tannen eller får spyling med koksalt og antibakterielle middel hos tannlegen.

-Har du noen ganger kortvarige isinger når du drikker noe kaldt? Det kan være mikrosprekker du har fått i emaljen eller en isende tannhals. Du kan begynne med å bytte tannkremen din (det finnes spesielle tannkremer mot ising, som Sensodyne Proemalj eller Colgate) og skyll med fluor.

-Har du smerter ved øret ved gaping og vondt i muskulaturen? Har du vanskeligheter med å gape? Du kan ha et problem i kjeveleddet og tyggemuskulaturen. Det kan ha oppstått av at du f.eks. har presset/skjært tenner. Dette kan gå over av seg selv etter noen dager eller det kan bli verre. Blir det verre kan du trenge betennelsesdempende medisin pga. betennelse i kjeveleddet og tyggemusklene, i tillegg kan en bittskinne avlaste tennene og kjeveleddene.

-Har du vondt (svake smerter) i alla tennene på den ene siden i over- og underkjeven? Da kan du ha presset/gnisset tenner om natten i perioder der du kanskje var stresset. Det kan også være en nervebetennelse som begynner fra en tann og kan forårsake verk i hele tannraden, men da er smerten mer intensiv.

-Har du vondt i tennene lengre bak i overkjeven? Blir smerten verre av at du bøyer deg ned? Har du nylig vært forkjølet? Da kan smerten komme fra bihulene dine.

Bihulebetennelse

Bihulebetennelse kan lede til tannverk i flere tenner som sitter ved siden av hverandre i en tannrad. Grunnen til dette er at hos flere mennesker ligger en del av tannroten inne i bihulene. Betennelse i bihulene kan være langvarig. Symptomene på tennene forsvinner etter at betennelse i bihulene er behandlet. Kontakt tannlegen din for å utelukke at det er tennene som er årsaken til problemet.

Sist endret: fredag 11 november, 2022