Pyrea (tannløsning/periodontitt)

Bildet viser tenner på en pasient med tannkjøttsykdom/pyrea.
Tannstein kan forårsake betennelse i tannkjøttet og leder til tannkjøttsykdom/pyrea om ikke det behandles.

Langvarig tannkjøttbetennelse og røyking kan føre til løse tenner.

Pyrea eller periodontitt er en betennelsessykdom som bryter ned benvev rundt tennene, og dette leder deretter så smått til løse tenner. Dersom sykdommen forblir ubehandlet, kan man faktisk miste tennene. Dersom pyrea oppdages på et tidlig stadium, er sjansen stor for at man kan beholde alle tennene sine livet ut. Mange av pasientene med alvorlig tannløsning kunne ha fått behandling dersom sykdommen hade blitt oppdaget tidligere.

Derfor setter vi av ekstra tid til å foreta en forsvarlig kontroll av tannkjøttet i løpet av undersøkelsen.  På denne måten kan vi se om det finnes en betennelse, som kan være begynnelsen på tannløsning, og slik hindre at den utvikler seg.

Hva skjer ved utbrudd av pyrea?

Ved manglende munnhygiene vil belegg og tannsten samles på tennene. Dette kan gi betennelse i tannkjøttet (gingivitt), slik at tannkjøttet blør mye lettere og blir hovent. Dette er det første stadiet av sykdommen, og det er ikke farlig hvis det blir behandlet innen kort tid. Ubehandlet tannkjøttbetennelse fører til at bakterier kryper inn i gapet mellom tann og tannkjøtt. De spiser opp trådene som fester tennene til benet (periodontale fiber) og beinvevet som holder tennene på plass. Dette resulterer i at tennene blir løse og blir ofte etterfulgt av abscesser (tannbyll) som er fylt med puss og smerte. Denne tilstanden kalles periodontitt eller pyrea.

Årsaken til pyrea (tannløsning)

• Tannløsning forårsakes av mange faktorer, som blant annet:
  • Manglende munnhygiene (langvarig tannkjøttbetennelse)
  • Røyking og andre miljøfaktorer
  • Defekte tannfyllinger/tannkroner (dette fører bare til lokal tannløsning)
  • Trangstilling av tennene (lokal tannløsning)
  • Arv

Noen symptomer på pyrea

• Hovent tannkjøtt som blør lett
  • Dårlig ånde
  • Blødning ved tannpuss
  • Smerter mens man tygger maten
  • Tennene skyves ifra hverandre og får et vifteformet utseende (det ser ut som om tennene står ut og de virker lengre)
  • Løse tenner

Behandling av pyrea tenner

Det finnes ulike grader av tannløsning (lett, moderat og alvorlig). Graden av tannløsning bestemmer suksessraten på behandlingen, sammen med pasientens egeninnsats og samarbeidet med tannlegen.

Ved påvisning av sykdommen får du en behandlingsplan som du skal forholde deg til:

• Du får god informasjon om hvordan behandlingen foregår samt behandlingens prognose.
  • Vi fjerner tannsten og rengjør tannkjøttslommer
  • Din egeninnsats er av stor betydning. Vi forteller deg hvordan du best mulig kan rengjøre tennene med tannbørste, mellomromsbørster eller tanntråd
  • Vi kan hjelpe deg med en eventuell røykeslutt
  • Det blir gjort tette kontroller for å se utfallet av behandlingen og din egenpleie

Ved avansert periodontitt (tannløsning), hvor det ikke er mulig å beholde tennene (tap av en eller flere tenner), kan man erstatte manglende tenner. Ulike former for rehabilitering er tannimplantater, tannbro eller tannproteser. Dette er avhengig av dine preferanser og prognosen for den planlagte behandlingen.

Refusjon til pyrea fra Helfo

Helfo dekker en del av din tannkjøttsbehandling. Ring eller send e-post for mer informasjon.

Har du ikke vært hos tannlegen på lenge? Du kan ta kontakt med oss for en gratis konsultasjon for å se om du er i faresonen.